Hobart agenda

Hobart dag 1

Vandaag goed en wel op tijd opgestaan ( ja Hans) en ons busje bracht ons weer naar Sydney airport maar naar een andere terminal dan waar we eerst geland waren want nu is het een binnenlandse vlucht naar Hobart ( en neen Cindy , we hebben nog niet gegeten maar we krijgen een lekkere koek op t vliegtuig)
Prachtig om te landen in Hobart , het vliegtuig komt over t water aangevlogen naar de landingsbaan die vlak aan het water ligt. Adembenemend mooi hoor Tasmanië, groene velden , mooie bossen , mooie meren , ongerepte stranden . De eerste indruk is alvast WAW.Dan gaan we onze auto oppikken , een spiksplinternieuwe Hyundai I 20 met slechts 10km op de teller, hij ruikt ook nog lekker nieuw. Even een fotootje van de chauffeur en de nieuwe car en weg zijn we , volledig geconcentreerd op het links rijden. Ons hotel ligt mooi aan de Derwen rivier en ons kamer heeft een heel mooi uitzicht op een haventje.Na onze spullen op de kamer te hebben gelegd vertrekken we naar MONA, een heel kunstzinnig complex met een museum maar ook vooral met een kleinschalige brouwerij Moo brewery.( ja Bart heeft ook op vakantie zijn prioriteiten) . Het is een zalige lentedag en we kunnen daarna op het gras in de zitzakken wat van de zon genieten ! S avonds zijn we lekker gaan eten waar ze het vlees binnen op houtskool bakken . Morgen doen we het rustig aan en staat er voorlopig enkel een bezoekje aan Bonorong wildpark op het programma....
De foto's vind je hier

Hobart dag 2

Vandaag eens lekker uitgeslapen tot 9 uur.Op Zaterdag is het marktdag op Salamanca place en dus gaan we traditiegetrouw eens een marktje doen.Grote markt en veel volk. Vooral veel Tasmaanse produkten  zoals sjaals van lamswol, mooie houten planken , schalen en andere gebruiksvoorwerpen van allerlei  Tasmaanse houtsoorten. Maar ook zoals op alle markten van alles om te eten ... en onze chauffeur-gids van de Hunter Valley, Scott , had ons aangeraden om zeker een scallop pie te eten en gelijk had hij, superlekker.Het is een soort pasteitje met sint jacobsvruchten in een licht currysausje. Na deze lekkere lunch zijn we vertrokken naar Bonorong wildlife sanctuary. Hier worden gewonde dieren verzorgd om weer uit te zetten maar ze hebben er ook een groot aantal permanente bewoners.We waren vertederd door de jonge wombat Lucy en zagen er onze eerste tasmaanse duivels ... ze lieten zich ook horen want ze kunnen nogal luidruchtig zijn als iets hen niet zint.Dan de mooie weg terug naar Hobart om eens naar Mount Wellington te rijden. Deze berg van 1271 m kijkt uit over Hobart. We zien de temperatuur zakken tot jawel -1°C  en we voelen het ook als we uitstappen om enkele foto's te nemen. Helemaal boven kunnen we geen foto's meer nemen want de mist is er al te dicht. Bart moet zich inhouden om niet met sneeuwballen te gooien want de sneeuw van begin deze week ligt er nog.

Bruny Island
Vandaag hebben we de ferry genomen vanuit Kettering naar Bruny Island.Daar hebben we een cruise geboekt op een speedboot langs de kusten en kliffen van dit mooie eiland. We kunnen wel duizenden foto's nemen want de natuur is hier echt prachtig en heel ruw! Na deze 3 uur durende superervaring, die we zeker aan iedereen zouden aanraden die ooit aan deze kant van de wereld komt, zetten we koers naar onze lodge aan de rand van de oceaan. Na ons avondwandelingetje rond onze lodge gaan we nog een vorkje stekken in het enige restaurant dat nog open is op dit eiland. Daar eet ik mijn eerste Tasmaanse oesters die hier op Bruny gekweekt worden en eet Bart zijn eerste lamsschoudertje van de vele vele vele lammetjes die hier momenteel rondlopen ....( Linde , geen paniek dus , er zijn er nog meer dan genoeg....) Alles wat ze in het restaurant serveren wordt op het eiland zelf gekweekt.En dan als afsluiter van de dag is er een gezellige warme houtkachel in onze lodge dus Bart kan weer eens zijn hart ophalen ....
De foto's vind je hier

Port Arthur

Hier is ons 2 daagse verslag want op port Arthur hadden we geen verbinding met internet, kwestie van op het einde van de wereld te zitten ....Met pijn in het hart verlaten we Bruny Island en nemen nog enkele mooie foto's van de landbrug die de wilde oceaan scheidt van de rest van het rustigere water.We nemen de ferry en zetten koers naar Port Arthur, onderweg eens stoppen om nog eens van een lekkere scallop pie te smullen. De hele weg van Hobart naar Port Arthur is er maar één ding wat ontzettend opvalt en dat is de vele, vele zwartgeblakerde bomen . De bosbranden vorig jaar moeten hier verschrikkelijk geweest zijn , we zien ook overal nieuwe elektriciteitspalen en ze zijn volop bezig met alle omgevallen en kapotte bomen op te ruimen. Bij aankomst in Port Arthur zijn we eigenlijk alletwee niet echt onder de indruk, we hadden er wat meer van verwacht. Maar we moeten toegeven dat na een paar uur te hebben rondgelopen gedurende 2 dagen en wat ondergedompeld te worden in de geschiedenis van deze plaats dat het ons toch meer en meer begint aan te spreken ,  the place grows on us... Het moet een verschrikkelijke tijd geweest zijn voor de gevangenen die hier van 1830 tot 1877 gezeten hebben maar er werden aan de andere kant wel vele vaardigheden geleerd aan de gevangenen zodat er veel stielmannen in de maatschappij bijkwamen na hun vrijlating. Vandaag hadden we ook enkele spatjes regen maar morgen nemen we het vliegtuig naar Alice Springs , de weersvoorspelling is ZONNIG en 27 graden ...